Et tilbageblik i Kalundborg Model Jernbane Klubs historie. |
Vi skal tilbage
til året 1949. Her fandt P.G.Frejø, Aage Andersen, Harry Petersen,
Carl Otto Petersen, Bruno Smith, Edward Stablewski og H.E.Svendsen sammen, og den 15/3 1949 afholdtes stiftende generalforsamling og Kalundborg Model Jernbane Klub var en realitet. Man valgte at bygge i str. 0, dvs. i størrelsesforhold 1:45, hvor sporvidden er 32 mm. Inden generalforsamlingen var det lykkedes at finde et lokale til formålet, og man kunne vel ikke komme tættere på virkeligheden for modeljernbanen, idet lokalet lå oven over den gamle overnatningsbygning ved Kalundborg Station. Her blev klubbens første anlæg opbygget:
Der blev opbygget et anlæg, som næsten
var færdigbygget. Men efter 10 år på loftet måtte man nedrive
anlægget, idet DSB skulle i gang med at bygge ny station i Kalundborg.
Anlægget blev nedpakket og opbevaret på Kalundborg Bryggeri.
I 1998 blev det muligt at udvide
lokaliteterne. Lukningen af færgeforbindelsen Kalundborg - Århus,
medførte at der blev ledige lokaler i kælderen, to depotrum fra
færgetiden og et cykelparkeringslokale var blevet ledige. Dette var et
længe næret ønske, der gik i opfyldelse. Vi gik i gang med
renoveringen, og fik gjort de tre lokaler til et stort. Hertil var vi
nået ved klubbens 50 års jubilæum, og festlighederne blev holdt i det
nye lokale. Herefter gik vi i gang med opbygningen af udvidelsen af
anlægget. Det nye anlæg blev koblet sammen med gl. anlæg, og sammensat
således at der er ind- og udkørsel mellem de to anlæg. Nyt anlæg er
opbygget både enkelt og dobbeltsporet. Klubbens anlæg som det tager sig ud i dag
|